Českághetta.cz / na titulní stránku

:: Likviduj! tour 2006

Marie Bartulíková: Ty děti nejsou na odpis!

16. 2. 2005 :: Martin Šimáček :: Člověk v tísni


Deprecated: Function eregi_replace() is deprecated in /www/sites/6/site8086/public_html/fce.php on line 28

Deprecated: Function eregi_replace() is deprecated in /www/sites/6/site8086/public_html/fce.php on line 28

Deprecated: Function eregi_replace() is deprecated in /www/sites/6/site8086/public_html/fce.php on line 28

Deprecated: Function eregi_replace() is deprecated in /www/sites/6/site8086/public_html/fce.php on line 28

Deprecated: Function eregi_replace() is deprecated in /www/sites/6/site8086/public_html/fce.php on line 28

Deprecated: Function eregi_replace() is deprecated in /www/sites/6/site8086/public_html/fce.php on line 28

Deprecated: Function eregi_replace() is deprecated in /www/sites/6/site8086/public_html/fce.php on line 28

Deprecated: Function eregi_replace() is deprecated in /www/sites/6/site8086/public_html/fce.php on line 28

Deprecated: Function eregi_replace() is deprecated in /www/sites/6/site8086/public_html/fce.php on line 28

Deprecated: Function eregi_replace() is deprecated in /www/sites/6/site8086/public_html/fce.php on line 28

Deprecated: Function eregi_replace() is deprecated in /www/sites/6/site8086/public_html/fce.php on line 28

Deprecated: Function eregi_replace() is deprecated in /www/sites/6/site8086/public_html/fce.php on line 28

Nevynikají. Kde kdo na ně nadává. Narodily se v chudých romských rodinách, někteří se navíc potýkají s různými druhy mentálních poruch. Přesto, anebo právě proto, jim základní škola v Roztokách u Prahy dala šanci na vzdělání a osobní rozvoj ve speciálních třídách.


Deprecated: Function eregi_replace() is deprecated in /www/sites/6/site8086/public_html/fce.php on line 28

Deprecated: Function eregi_replace() is deprecated in /www/sites/6/site8086/public_html/fce.php on line 28

Deprecated: Function eregi_replace() is deprecated in /www/sites/6/site8086/public_html/fce.php on line 28

Deprecated: Function eregi_replace() is deprecated in /www/sites/6/site8086/public_html/fce.php on line 28

Deprecated: Function eregi_replace() is deprecated in /www/sites/6/site8086/public_html/fce.php on line 28

Deprecated: Function eregi_replace() is deprecated in /www/sites/6/site8086/public_html/fce.php on line 28

Deprecated: Function eregi_replace() is deprecated in /www/sites/6/site8086/public_html/fce.php on line 28

Deprecated: Function eregi_replace() is deprecated in /www/sites/6/site8086/public_html/fce.php on line 28

Deprecated: Function eregi_replace() is deprecated in /www/sites/6/site8086/public_html/fce.php on line 28

Deprecated: Function eregi_replace() is deprecated in /www/sites/6/site8086/public_html/fce.php on line 28

Deprecated: Function eregi_replace() is deprecated in /www/sites/6/site8086/public_html/fce.php on line 28

Deprecated: Function eregi_replace() is deprecated in /www/sites/6/site8086/public_html/fce.php on line 28

"Svět jim leží u nohou, když naši školu dokončí," říká s nadsázkou učitelka Marie Bartulíková. Deset let se rve za své žáky, vymýšlí neobvyklé učební postupy. Jezdí za rodiči vyprávět jim o školních úspěších jejich dětí do nedalekých Libčic, odkud většina žáků pochází.


Marie Bartulíková / klikněte pro zvětšení

Jaký smysl mají speciální třídy v dnešní době?

Každému jde učení různě rychle. A ti, kterým jde pomalu, si zaslouží péči. Aby získali vědomosti v tempu, v jakém jsou schopni je přijímat. Přichází k nám děti, které potřebují individuální přístup, aby si každý mohl odnést ze školy maximum. Bohužel jich je ve třídách moc. Teď jich je dvanáct v jedné třídě, navíc ze třech různých ročníků. Polovina žáků přitom potřebuje, abych u nich neustále byla, znovu vysvětlovala a procvičovala látku. Děti s poruchami učení potřebují absolutní klid, soustředění. Musíme jim látku podávat netradičním způsobem. Známe osobnost žáka a musíme vymyslet, jakým stylem ho učit.


Kdo jsou vaši žáci? Proč potřebují specifický výukový program?

Děti jsou vesměs ze sociálně velice slabých rodin. Rodina jim odmala nedala potřebné základy a škola už to nemůže dohnat. Děti mají nedostačující slovní zásobu, rodiče jim třeba vůbec nečtou a nevyprávějí pohádky. Někteří rodiče sami neumějí číst, a nebo jen velice špatně. V některých rodinách se mluví jen romsky, děti pak nemají cit pro český jazyk, nejsou schopny se naučit pravopis, dělá jim problémy vyjádřit se. Akdyž čtou, soustředí se na to, co čtou, ale nevnímají obsah.


Na hodině výtvarné výchovy / klikněte pro zvětšení

Jak to při vyučování řešíte?

Dám příklad: Mirek je z rodiny, kde o něj máma moc nepečuje. Je velmi temperamentní a špatně se soustředí. Ale když začne pracovat a má všechny podmínky k práci, je snaživý a pracovitý. Lze jej motivovat tak, že dokáže samostatně pracovat víc než dvacet minut. Naopak jsou tu žáci, kteří nestačí na osnovy pro zvláštní školy. Dosáhli stropu svých schopností přijímat informace. Ale jsou třeba manuálně zruční. Úkol pro učitele je, aby to odkryl a využil.


Jakou roli hraje fakt, že děti pochází z chudých poměrů?

Některé z nich jsou hodně sociálně zanedbané, chybí jim hygienické návyky. Stane se, že dítě přijde do školy špinavé, nenajedené a má třeba svrab. Jejich rodiče nemají takové podmínky, aby své děti mohli vychovávat tak, jako se třeba můžu starat o své dítě já. A také někteří rodiče našich žáků vyrůstali v podobných podmínkách a nic jiného prostě neznají. Snažím se s rodiči mluvit o tom, co by mohli vylepšit, kam se mají obrátit.


Děti na odpis..? / klikněte pro zvětšení

Jezdíte za rodiči do Kolonie v Libčicích na třídní aktiv, obdobu třídních schůzek. Jaký s nimi máte vztah?

Před deseti lety byla naše setkání hodně formální. Pozvali jsme rodiče na třídní schůzky a učitelé tady byly v přesile, někdy nepřišel ani jeden rodič. Ptali jsme se: Proč se rodiče nezajímají o to, jak dítě prospívá ve škole? Jako máma jsem u svého dítěte chtěla zaznamenat každou drobnost. Každá máma chce své dítě vidět v hezkém světle, tak jsem se snažila rodiče lákat, aby se podívali, co děti dělají, jaké namalovaly výkresy. Začala jsem jim vozit sešity a výkresy do Kolonie, aby viděli, co jejich dítě dokáže. Aby si vážili práce dítěte ve škole.


Mají radost z úspěchu dětí i rodiče vašich žáků?

I romská máma má radost, když slyší chválu na své dítě. Zvláště v Kolonii v Libčicích je slyšet pochval hrozně málo. Když tam přijedete za někým z rodičů, uslyšíte: Co zase provedl nebo provedla? Snažím se, aby třídní aktivy nebyly jenom o tom, co dětí neuměly, co nepřinesly, zapomněly. Snažím se najít něco, za co je můžu pochválit, aby je to motivovalo.


Tetování je taky výtvarné dílo.. / klikněte pro zvětšení

Jak poznáte, že individuální plán výuky obstává? Podle čeho děti hodnotíte?

To je pro mě stále dilema. Většina dětí by měla mít slovní hodnocení, ale ony vyžadují známku. Nemá pro ně význam elaborát o jejich schopnostech. Zajímá je: procházím, nebo propadnu. Pro ně je hezká známka jednička, dvojka, ale i čtyřka. Zatímco já bych chtěla při slovním hodnocení vyzdvihnout třeba jejich aktivitu, jejich domácí přípravu, snahu při hodině. Ve známce to nemohu obsáhnout.


Dnes jste při hodině výtvarné výchovy dala jedničku žákovi, který místo aby s vámi kreslil velký společný obraz, pokreslil si propiskou paže tetováním.

Ale to je také umělecký výtvor. Ten chlapec je hyperaktivní, dyslektik, dyskalkulik, který na některé věci, co se učí v jeho ročníku, už nestačí. Výtvarná výchova je mu velmi vzdálená, nerad maluje. Když si on, levák, vypodobní na pravé ruce velice zdařilé dílo, považuji to za úspěch.


Libčice nad Vltavou: třídní aktiv / klikněte pro zvětšení

Vy jste ho nechala pracovat samostatně na věci, která ho zaujala. Jak to děláte, aby hodiny měly spád, například když se nechytí víc žáků?

Mnohdy se stává, že hodinu vůbec nesladím. Děti mají potřebu se bavit o věcech, které jsou pro ně zrovna důležité. Najednou místo zlomků, sčítání a odčítání musíme probírat co viděli v televizi, třeba Česko hledá Superstar. Povídáme si o tom a pak se vracíme k matematice. Pracujeme v rámci možností jejich nálady. Někdy rodiče nedbají o to, aby šly děti včas spát, nebo rodina žije namačkaná v jedné místnosti a děti jsou rušené. Dítě pak v hodině usíná. Posadím ho do zadní lavice, aby se položilo a odpočinulo si. Látku s ním potom proberu a procvičím v doplňkové hodině.


Na zmíněné hodině výtvarky jste dala jednu jedničku a ostatní jste nehodnotila. Nezávidí si děti mezi sebou?

Ne. My jsme dneska měli jednohodinovku a na zhodnocení nezbyl čas. Zítra se ale před další hodinou sesedneme do kroužku obraz zhodnotíme. Říkám, že v umění se nemá známkovat. My ale máme žákovské knížky. Každý se musí vyjádřit k výkresu jedničkou, dvojkou, nebo trojkou. Hůř hodnocený výkres nemůže být, každá snaha se musí ocenit. To, co mě se nelíbí, se může líbit někomu jinému. Kolektivně se domluvíme na zhodnocení výkresu.


Libčice nad Vltavou: třídní aktiv / klikněte pro zvětšení

Ale co v jiných předmětech, například v matematice?

Jsou tu žáci, kteří na učivo nestačí, nedokáží ho pochopit. Pokud někdo není schopen s dalšími pomůckami, tabulkami, posunovátky a za asistence úkol vypracovat, dám mu třeba pochvalu "pracoval v hodině". Jsou ale okamžiky, když žák nepracuje, schválně to odbude a je mu to jedno. Snažím se s ním promluvit o důvodech, proč vyrušuje. Většinou se domluvíme. A pokud se stane, že mu přesto musím dát pětku, má možnost si ji v příští hodině opravit.


Rozhovor uveřejnil týdeník Nový Prostor č. 195.

< zpět

Navigace

Aktuality

Odkazy:

Partneři kampaně:

 Člověk v tísni  BigBoard  Sony BMG  ČSOB