Kvalifikovaná a účinná TERÉNNÍ SOCIÁLNÍ PRÁCE (TSP) je založena na důvěře a spolupráci mezi klientem a sociálním pracovníkem. Terénní sociální pracovník přichází za klienty přímo do jejich prostředí, zjišťuje okolnosti jejich problémů u nich doma, ve škole, na úřadě, v zaměstnání, atp. Věnuje jejich případu podstatně více času, než si to mohou dovolit úředníci za svých kanceláří.
Základním cílem TSP je poskytnut lidem žijícím v ghettech pomáhajícího pracovníka — poradce, průvodce, mediátora, organizátora, komunitního plánovače, autoritu. Po vstupu do lokality pracovník nabízí své služby, analyzuje situaci v místě, zjišťuje možnosti zlepšení celkové situace v ghettu, propojuje své služby s ostatními sociálními službami v regionu. Neformálními schůzkami s lidmi z ghetta si buduje pozici respektovaného poradce, o jehož službách vědí všichni nebo alespoň většina zdejších lidí. Stanovuje pravidla, kdy a kde je k zastižení pro konzultace, v ideálním případě má pro tytu účely k dispozici kancelář přímo v ghettu.
Terénní sociální pracovník se soustředí na pomoc jednotlivým klientům a klientským rodinám. Analyzuje jejich situaci, pomáhá řešit okamžité problémy, ale také vyhledává souvislosti a příčiny propadu svých klientů do sociální izolace. Společně s klienty pak stanovuje postupné kroky, které povedou ke stabilizaci, v ideálním případě zlepšení klientovy životní situace. V nejobecnějších pojmech je jeho úkolem podporovat u klientů schopnost řídit si svůj život samostatně, stabilizovat domácí rozpočet. Znamená to motivovat rodiny k tomu, aby se udržely na „normální hladině fungování“. Dále má terénní pracovník zprostředkovávat klientům služby a aktivity, které jsou lokálně dostupné, ale poskytovatelé o klientech nevědí nebo klienti nevědí o službě.
Úředníci sociálních odborů stejně jako úředníci bytového odboru či Úřadu práce mají obvykle mnohonásobně více klientů a příliš široký rozsah působnosti, než aby se mohli jednotlivým klientům věnovat detailně. Mnozí se o to pokouší, ale při počtu klientů sto, ale i dvě stě a více na jednoho úředníka to není ve jejich moci.
Terénní sociální pracovník může podle potřeby určovat délku konzultace s klientem a četnost konzultací. Je mobilní, může klienta doprovázet k jednáním, pomáhat mu při hledání zaměstnání, jednání s úřady, ve škole apod. Vzhledem k přítomnosti v lokalitě může jednat v krizových okamžicích, neboť má své klienty daleko více „na očích“. TSP se tak jeví jako vhodný doplněk standardních sociálních služeb.
Stále však zůstává nezodpovězena kardinální otázka: Proč lidem z ghett nestačí základní sociální služby? Zejména proto, že jejich životní situace je kombinací několika aspektů sociálního vyloučení. Nejčastěji je klient naráz vystaven problémům s bydlením, zaměstnáním a kvalifikací, závislostí na sociálních dávkách, neúspěchům dětí ve škole. Často se přidružují rodinné problémy (v ghettech žijí neúplné rodiny), odebírání dětí do ústavní péče a následný další rozpad rodiny, problémy s lichváři, zdravotní problémy, diskriminace, nedostatek životního elánu a rozhledu.
Běžná institucionální pomoc tu buď není dostupná, nebo selhává. Terénní sociální pracovník může k řešení situace svého klienta přistoupit komplexně, stanovit priority. Lze začít kupříkladu vyřízením důchodu či trvalého pobytu klienta, pokračovat stabilizací domácího rozpočtu, přihlášením do rekvalifikačního kursu, doučováním a přípravou dětí do školy. Dalším krokem může být nalezení zaměstnání, hledání nového nájmu buď v lepších podmínkách přímo v ghettu, nebo se v ideálním případě pokusit najít nájem v běžné městské zástavbě.
Terénní sociální pracovník si o své práci vede podrobnou dokumentaci. Je kdykoliv schopen dohledat vývoj situace každého klienta, případně ho předat kolegovi, pokud se klient stěhuje do jiného regionu. Zároveň však ctí klientovo soukromí a jeho osobní data neposkytuje nikomu třetímu bez jeho svolení.
Terénní sociální pracovník pracuje s klienty dlouhodobě, přičemž za úspěch lze považovat i „pouhou“ stabilizaci klienta v jeho životní situaci. Nastartovat ozdravné procesy v klientově životě je práce na několik let a bez jistého výsledku.
- Rozhovor s klientem
Často je to prostá konverzace, zdánlivě neformální. Pracovník cílenými dotazy zjišťuje klientovu situaci, informuje se o jeho dosavadních krocích při řešení problémů. Zároveň může okamžitě poskytnout podporu, motivovat klienta, vést ho k rozhodnutí nebo činu. Rozhovorem se udržuje a prohlubuje vztah mezi klientem a pracovníkem. Vzájemná důvěra je totiž klíčovým předpokladem k úspěšnému nastartování spolupráce.
- Pomoc s listinami
Pracovník studuje dokumentaci, která je spojená s klientovým případem, vyplňuje potřebné formuláře nebo je pomáhá klientovi vyplňovat, sepisuje žádosti či informační dopisy nebo pomáhá klientovi je sepsat. Vysvětluje klientovi obsah úředních dopisů. Pokud je klient někým veden k tomu, aby podepsal nějakou listinu, pracovník se přesvědčí, že klient rozumí obsahu toho, co má podepsat, a že svým podpisem nepoškozuje z nevědomosti své zájmy.
- Vyjednávání
Pracovník se účastní jednání mezi klientem a úřady (případně dalšími subjekty) nebo toto jednání sám vede, nebo pouze klientovi radí, jak jednání vést, nebo ho jen podporuje. To vše v závislosti na schopnostech klienta.
- Doprovod
Pracovník, pokud je to potřeba, doprovází klienta na úřad, do školy, do nového zaměstnání apod. Doprovod je účinný a zároveň nemanipulativní způsob jak docílit, aby se klient někam dostavil.
- Koordinační činnost
Pracovník koordinuje činnosti, do kterých se zapojují klienti (např. brigáda na úklid okolí domu), vyhledává pomáhající dobrovolníky, nejlépe přímo z ghetta, a dohlíží na jejich činnost.
- Konzultace s odborníky
Pracovník konzultuje vybrané problémy s odborníkem z oblasti sociální práce, právníkem, lékařem, rodinným či pedagogickým poradcem, odborníkem na protidrogovou prevenci a léčbu závislostí apod.
- Kontakt s dalšími institucemi a organizacemi
Pracovník udržuje kontakt s ostatními dostupnými sociálními službami v regionu, mj. S protidrogovými centry, občanskými poradnami, charitami, azylovými zařízeními, komunitními centry, školami, pedagogicko-psychologickými poradnami, nemocnicemi, léčebnami, orgány státní správy a samosprávy, zejména Odděleními sociálně právní ochrany dětí, probační a mediační službou, atp. Potřebují‑li to, prostředkuje svým klientům jejich služby.
- Neplacení a dluhy
Pracovník vede klienta k přijetí odpovědnosti za placení závazků - nájemného, služeb, stravného ve škole apod. Vyjednává se samosprávami a vlastníky bytů nejvhodnější přístupy k dlužníkům, v případě potřeby vyjednává alternativní administraci doplatků do životního minima (například náhradním příjemcem dávky je v takovém případě přímo majitel bytů a nedochází tak k narůstání dluhu za nájemné).
- Využití příjmu
Pracovník vede klienta k hospodárnému nakládání s příjmy, snaží se zvyšovat jeho schopnosti řídit samostatně svůj rozpočet, zajistit z příjmů základní životni potřeby a přitom se nezadlužit.
- Vyřizování občanství
Pracovník radí v případech, kdy klient nemá a potřebuje státní občanství ČR.
- Státní sociální podpora a dávky sociální péče
Pracovník řeší především situace, kdy rodině nejsou vypláceny nárokové dávky.
- Bydlení
Pracovník pomáhá rodinám při zlepšování nevyhovujících bytových podmínek. Společně hledají nájemní bydlení, ale také bydlení v ubytovnách, azylových domech, apod. Pracovník radí klientovi při podpisu nájemní nebo ubytovací smlouvy.
- Docházka dětí do školy
Pracovník vytváří prostor pro spolupráci školy s klienty. Jeho cílem je zajistit, aby děti jeho klientů měly podmínky pro pravidelnou školník docházku. Pracovník se snaží vyjednávat s klienty možnosti dalšího rozvoje jejich dětí, případně motivuje ke studiu samotné děti.
- Domácí příprava dětí
Pracovník pomáhá rodinám, ve kterých nejsou podmínky pro domácí přípravu dětí do školy, zajišťuje dobrovolníky pro doučování.
- Volný čas dětí a mládeže
Pracovník zprostředkovává nebo iniciuje volnočasové aktivity. Při realizaci aktivit spolupracuje s dobrovolníky a místními neziskovými organizacemi.
- Zvyšování kvalifikace, hledání zaměstnání
Při ztrátě zaměstnání nebo dlouhodobé nezaměstnanosti vyhledává pracovník společně s klientem nejlepší možnosti, jak uspět na trhu práce.
- Drogy
Pracovník sleduje drogovou situaci v lokalitě, spolupracuje s odbornými pracovišti, zejména s K-centry, snaží se navést závislé klienty na tato zařízení.
- Prostituce, dětská delikvence,
práce s mladými pachateli trestných činů
Pracovník poskytuje poradenství mladým klientům s cílem zmírnit následky jejich života v sociálně patologickém, resp. kriminogenním prostředí, případně se snaží klienty z takového prostředí vyvést. Nabízí alternativní aktivity a podle poptávky klientů pomáhá s jejich organizací. Spolupracuje s odděleními sociální prevence a sociálně právní ochrany dětí a také s úředníky probační a mediační služby.
- Lichva
Pracovník udržuje přehled o „službách“ lichvářů, vysvětluje klientům zhoubnost využívání těchto „půjček“, pomáhá klientům vyjít s jejich příjmy, aby si půjčovat nemuseli. V případě potřeby spolupracuje s Policií ČR.
- Konflikty
Pracovník pomáhá zmírňovat případné konflikty mezi lidmi v ghettu, konflikty klienta s úřady nebo s okolím; v krizových situacích vyjednává.
- DROM, romské středisko, spravuje server www.tspweb.cz, který slouží všem, kdo se zajímají o terénní sociální práci
- Terénní programy společnosti Člověk v tísni